آموزش گرس هاپر درس اول – اصول پایه

گرس هاپر چیست؟

گرس هاپر پلاگین قدرتمند و مشهور نرم افزار راینو (موتور نرم افزار متریکس گلد) است. در نرم افزار متریکس گلد این پلاگین قدرتمند برروی پکیج نصبی قرار دارد (دانلود و راهنمای نصب از اینجا) و به صورت اتوماتیک همراه با نرم افزار نصب خواهد شد. این پلاگین محصول کمپانی مک نیل است که توسط دیوید راتن توسعه یافت.

پلاگین گرس هاپر در واقع یک زبان برنامه نویسی بصری است، یعنی بدون نیاز به فراگیری کد نویسی و فقط با ابزار ها و دکمه های گرافیکی می توان آبجکت مورد نظر خود را ایجاد کرد.

تفاوت طراحی در محیط های Cad مانند متریکس گلد و ایجاد آبجکت در محیط Grasshopper

نتیجه طراحی در هر دو محیط (متریکس گلد و گرس هاپر) در نماهای دید نرم افزار متریکس گلد قابل مشاهده است، با این تفاوت که در این پلاگین برخلاف برنامه راینو مستقیما برروی نمای دید و آبجکت های هندسی فعالیتی نداریم بلکه با استفاده از پارامترهای سازنده شکل آن آبجکت را ایجاد می کنیم.

به عنوان مثال برای ترسیم یک دایره در محیط های طراحی و ترسیم (مانند متریکس گلد) ابزار Circle را اجرا می کنیم. گام دوم انتخاب مرکز و گام سوم انتخاب شعاع است.

مراحل ترسیم دایره در نرم افزار راینو (از بالا به پایین)

روش ترسیم در محیط گرس هاپر

اما در محیط گرس هاپر برروی پارامترهای سازنده دایره کار می کنیم تا دایره تشکیل شود.

مرحله اول ترسیم دایره در محیط گرس هاپر (فراخوانی پارامتر دایره)

در مرحله دوم باید به مولفه های مورد نیاز پارامتر دایره توجه کرده و آنها را ایجاد کنیم.
مولفه های مورد نیاز برای ترسیم دایره در سمت راست پارامتر آن درخواست می شود. (P نشان دهنده مولفه Point و یا همان آدرس نقطه مرکزی و R نشان دهنده Radius و یا همان شعاع دایره است.) بعد از فراخوانی و وارد کردن مولفه ها (آموزش فراخوانی پارامترها و مولفه در قسمت های بعد به صورت کامل توضیح داده می شود.) خروجی آنها را به وسیله سیم ها به ورودی پارامتر دایره متصل می کنیم تا به راحتی یک دایره تشکیل شود.

مرحله دوم فراخوانی مولفه های مورد نیاز دایره

مولفه اول مورد نیاز پارامتر دایره یک نقطه است و Pt یک مولفه نقطه است که آدرس نقطه 0,0 را در خود جای داده است. مولفه دوم مورد نیاز نیز همان شعاع دایره است که به صورت عددی وارد می شود.

نتیجه ایجاد دایره در گرس هاپر در نمای دید Top در نرم افزار متریکس گلد در تصویر زیر قابل مشاهده است.

نتیجه استفاده از گرس هاپر برای ایجاد یک دایره در نرم افزار راینو

در محیط پلاگین گرس هاپر چون برروی پارامتر یک شکل یا آبجکت فعالیت می کنیم تا تشکیل شود واژه خلق و یا ایجاد (Create) به کار می رود در صورتی نرم افزارهای Cad مانند راینو واژه ترسیم (Draw) و یا طراحی (Design) به کار می رود.

تفاوت دیگری که در نرم افزار راینو و پلاگین گرس هاپر کاملا مشهود است، در نحوه ویرایش آبجکت هاست. ویرایش آبجکت در محیط متریکس گلد (راینو) کمی سخت و پیچیده به نظر می رسد ولی در پلاگین گرس هاپر به راحتی با چند کلیک ویرایش های مختلفی مانند تغییر سایز، تغییر فرم و … را انجام می دهیم.

به عنوان مثال زمانی که یک آبجکت را توسط دستور Array polar دوران دهیم و سپس بخواهیم آن را ویرایش کنیم:

در نرم افزار متریکس گلد

زمانی که بخواهیم تعداد آبجکت ها را در این دوران تغییر دهیم باید با Undo کردن به مرحله قبل بازگردیم و تعداد آبجکت دورانی را تغییر دهیم. (فرض کنید که بعد از دوران آبجکت مورد نظر تغییراتی مانند Boolean نیز برروی آنها اعمال کرده باشید، در این صورت باید همه این تغییرات را Undo کنیم!!!)

در پلاگین گرس هاپر

زمانی که دوران آرایه ای را در پلاگین انجام داده باشیم، ویرایش به مراتب ساده تر است (حتی اگر برروی آبجکت ها بعد از دوران تغییراتی مانند Boolean انجام داده باشیم.) برای این که تعداد آبجکت دورانی را در گرس هاپر تغییر دهیم فقط کافیست مولفه مربوط به تعداد دوران آبجکت را ویرایش کنیم. در این صورت تغییرات به دستورات بعدی (مانند Boolean) نیز انتقال می یابد.

این تفاوت ها و دیگر تفاوت های طراحی و ایجاد آبجکت در این دو محیط را زمانی که به آموزش خلق آبجکت در گرس هاپر می پردازم به صورت کامل درک خواهید کرد.

گرس هاپر در حال لود شدن

آشنایی اولیه با رابط کاربری

زمانی که پلاگین Grasshopper در نرم افزار متریکس گلد (راینو) فراخوانی می شود با محیط زیر روبرو می شویم:

رابط کاربری پلاگین

به طور کلی محیط کاربری این پلاگین به 6 بخش تقسیم می شود

1- نوار منو
2- زبانه ها
3- پانلها
4- نوار ابزار صفحه کاری
5-محیط کاری (Canvas)
6- نوار وضعیت

– در نوار منو دستورات کلی نرم افزار مانند باز کردن و یا ذخیره کردن و … دسته بندی می شوند.

– زبانه ها پانلها را براساس کاربرد آنها در دسته های مختلف قرار می دهد.

– پانلها نیز دستورات را براساس کاربرد و میزان کاربرد درون خود جای می دهند.

– نوار ابزار صفحه کاری تنظیمات مربوط به صفحه کاری را در بر می گیرد.

– Canvas محیطی است که دستورات، پارامترها و مولفه ها را در خود جای می دهد. در این محیط مولفه ها و پارامترها با سیم به یک دیگر متصل می شوند و آبجکت های مورد نظر ما را ایجاد می کنند. (این آبجکت ها درون نمای دید نرم افزار متریکس کلد قابل مشاهده هستند.)

– نوار وضعیت نیز اطلاعاتی درباره پروژه در حال اجرا در اختیار کاربر قرار می دهد.

 

در جلسه دوم به معرفی کامل و جز به جز رابط کاربری و کاربرد آنها و نحوه استفاده از مولفه ها و پارامتر ها پرداخته و یک پروژه سبک را به صورت ویدیویی (به زبان فارسی) تمرین می کنیم.

folderمطالب مرتبط با این مقاله
local_libraryمحصولات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

shopمحصولات
document_scannerمقالات

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

آموزش گرس هاپر درس اول – اصول پایه

گرس هاپر چیست؟

گرس هاپر پلاگین قدرتمند و مشهور نرم افزار راینو (موتور نرم افزار متریکس گلد) است. در نرم افزار متریکس گلد این پلاگین قدرتمند برروی پکیج نصبی قرار دارد (دانلود و راهنمای نصب از اینجا) و به صورت اتوماتیک همراه با نرم افزار نصب خواهد شد. این پلاگین محصول کمپانی مک نیل است که توسط دیوید راتن توسعه یافت.

پلاگین گرس هاپر در واقع یک زبان برنامه نویسی بصری است، یعنی بدون نیاز به فراگیری کد نویسی و فقط با ابزار ها و دکمه های گرافیکی می توان آبجکت مورد نظر خود را ایجاد کرد.

تفاوت طراحی در محیط های Cad مانند متریکس گلد و ایجاد آبجکت در محیط Grasshopper

نتیجه طراحی در هر دو محیط (متریکس گلد و گرس هاپر) در نماهای دید نرم افزار متریکس گلد قابل مشاهده است، با این تفاوت که در این پلاگین برخلاف برنامه راینو مستقیما برروی نمای دید و آبجکت های هندسی فعالیتی نداریم بلکه با استفاده از پارامترهای سازنده شکل آن آبجکت را ایجاد می کنیم.

به عنوان مثال برای ترسیم یک دایره در محیط های طراحی و ترسیم (مانند متریکس گلد) ابزار Circle را اجرا می کنیم. گام دوم انتخاب مرکز و گام سوم انتخاب شعاع است.

مراحل ترسیم دایره در نرم افزار راینو (از بالا به پایین)

روش ترسیم در محیط گرس هاپر

اما در محیط گرس هاپر برروی پارامترهای سازنده دایره کار می کنیم تا دایره تشکیل شود.

مرحله اول ترسیم دایره در محیط گرس هاپر (فراخوانی پارامتر دایره)

در مرحله دوم باید به مولفه های مورد نیاز پارامتر دایره توجه کرده و آنها را ایجاد کنیم.
مولفه های مورد نیاز برای ترسیم دایره در سمت راست پارامتر آن درخواست می شود. (P نشان دهنده مولفه Point و یا همان آدرس نقطه مرکزی و R نشان دهنده Radius و یا همان شعاع دایره است.) بعد از فراخوانی و وارد کردن مولفه ها (آموزش فراخوانی پارامترها و مولفه در قسمت های بعد به صورت کامل توضیح داده می شود.) خروجی آنها را به وسیله سیم ها به ورودی پارامتر دایره متصل می کنیم تا به راحتی یک دایره تشکیل شود.

مرحله دوم فراخوانی مولفه های مورد نیاز دایره

مولفه اول مورد نیاز پارامتر دایره یک نقطه است و Pt یک مولفه نقطه است که آدرس نقطه 0,0 را در خود جای داده است. مولفه دوم مورد نیاز نیز همان شعاع دایره است که به صورت عددی وارد می شود.

نتیجه ایجاد دایره در گرس هاپر در نمای دید Top در نرم افزار متریکس گلد در تصویر زیر قابل مشاهده است.

نتیجه استفاده از گرس هاپر برای ایجاد یک دایره در نرم افزار راینو

در محیط پلاگین گرس هاپر چون برروی پارامتر یک شکل یا آبجکت فعالیت می کنیم تا تشکیل شود واژه خلق و یا ایجاد (Create) به کار می رود در صورتی نرم افزارهای Cad مانند راینو واژه ترسیم (Draw) و یا طراحی (Design) به کار می رود.

تفاوت دیگری که در نرم افزار راینو و پلاگین گرس هاپر کاملا مشهود است، در نحوه ویرایش آبجکت هاست. ویرایش آبجکت در محیط متریکس گلد (راینو) کمی سخت و پیچیده به نظر می رسد ولی در پلاگین گرس هاپر به راحتی با چند کلیک ویرایش های مختلفی مانند تغییر سایز، تغییر فرم و … را انجام می دهیم.

به عنوان مثال زمانی که یک آبجکت را توسط دستور Array polar دوران دهیم و سپس بخواهیم آن را ویرایش کنیم:

در نرم افزار متریکس گلد

زمانی که بخواهیم تعداد آبجکت ها را در این دوران تغییر دهیم باید با Undo کردن به مرحله قبل بازگردیم و تعداد آبجکت دورانی را تغییر دهیم. (فرض کنید که بعد از دوران آبجکت مورد نظر تغییراتی مانند Boolean نیز برروی آنها اعمال کرده باشید، در این صورت باید همه این تغییرات را Undo کنیم!!!)

در پلاگین گرس هاپر

زمانی که دوران آرایه ای را در پلاگین انجام داده باشیم، ویرایش به مراتب ساده تر است (حتی اگر برروی آبجکت ها بعد از دوران تغییراتی مانند Boolean انجام داده باشیم.) برای این که تعداد آبجکت دورانی را در گرس هاپر تغییر دهیم فقط کافیست مولفه مربوط به تعداد دوران آبجکت را ویرایش کنیم. در این صورت تغییرات به دستورات بعدی (مانند Boolean) نیز انتقال می یابد.

این تفاوت ها و دیگر تفاوت های طراحی و ایجاد آبجکت در این دو محیط را زمانی که به آموزش خلق آبجکت در گرس هاپر می پردازم به صورت کامل درک خواهید کرد.

گرس هاپر در حال لود شدن

آشنایی اولیه با رابط کاربری

زمانی که پلاگین Grasshopper در نرم افزار متریکس گلد (راینو) فراخوانی می شود با محیط زیر روبرو می شویم:

رابط کاربری پلاگین

به طور کلی محیط کاربری این پلاگین به 6 بخش تقسیم می شود

1- نوار منو
2- زبانه ها
3- پانلها
4- نوار ابزار صفحه کاری
5-محیط کاری (Canvas)
6- نوار وضعیت

– در نوار منو دستورات کلی نرم افزار مانند باز کردن و یا ذخیره کردن و … دسته بندی می شوند.

– زبانه ها پانلها را براساس کاربرد آنها در دسته های مختلف قرار می دهد.

– پانلها نیز دستورات را براساس کاربرد و میزان کاربرد درون خود جای می دهند.

– نوار ابزار صفحه کاری تنظیمات مربوط به صفحه کاری را در بر می گیرد.

– Canvas محیطی است که دستورات، پارامترها و مولفه ها را در خود جای می دهد. در این محیط مولفه ها و پارامترها با سیم به یک دیگر متصل می شوند و آبجکت های مورد نظر ما را ایجاد می کنند. (این آبجکت ها درون نمای دید نرم افزار متریکس کلد قابل مشاهده هستند.)

– نوار وضعیت نیز اطلاعاتی درباره پروژه در حال اجرا در اختیار کاربر قرار می دهد.

 

در جلسه دوم به معرفی کامل و جز به جز رابط کاربری و کاربرد آنها و نحوه استفاده از مولفه ها و پارامتر ها پرداخته و یک پروژه سبک را به صورت ویدیویی (به زبان فارسی) تمرین می کنیم.

folderمطالب مرتبط با این مقاله

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

Instagram
Telegram
local_libraryمحصولات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

question